פרישה – חוזה חדש עם עצמך

מאת: משה שמש קופירייטר יועץ אסטרטגי

כיועץ אסטרטגי, נחשפתי לעולם תוכן חדש ומרתק…

דרך תהליך עבודתי כקופירייטר ויועץ אסטרטגי בחברת "מרכז הפרישה הישראלי" בהנהלת אורי היימן שמרכזה בכפר סבא ומעניקה שירותים מדן ועד אילת ואח"כ בתהליך הייעוץ האסטרטגי המיתוג והשיווק הדיגיטלי למייז גלובל בהנהלת ד"ר רפי לב, מומחה בתחום יעוץ וליווי ארגוני ומנהיגות כולל ייעוץ והכוונה לפורשים, נחשפתי לעולם תוכן חדש, מושגים שלא הכרתי, התמודדות חדשה בחיים שבסוף… כולנו נגיע אליה במוקדם או במאוחר.

פורשים המביאים ערך לחברה ולעצמם

בעידן המודרני, אנו כיועצים אסטרטגיים רואים דבר מופלא לגבי הגישה לפרישה, הפורשים מביאים ערך עצום לחברה, לאור המוניטין, הידע, הכלים שרכשו. ערך זה אינו מומר אוטומטית לשלב החיים שלאחר הפרישה ונדרשת פעולת אתחול למימוש יכולות ונכסים אלה. הם נחשבים לקהל צרכני אדיר- מעבר מבתים פרטיים בפרברים לדירת סטודיו בעיר, טיולים בארץ ובחו"ל, קניות כולל קניות לנכדים, פנאי, מסעדות, בתי קפה, תיאטראות, קולנוע וכו'.  

חוזה חדש עם עצמך בתהליך רך

הגישה לתהליך הפרישה כתהליך אקטיבי של בחירה ואחריות הינה " תהליך רך" המבטא את הפינה החמה האופטימיסטית והאישית לגבי המעבר לשלב חדש בחיים.

 זהו שלב בו האדם יכול לייצר לעצמו "חוזה חדש עם עצמו" ולהבנות מחדש את המטרות והרגשות, ולכוון את דרכו בצורה מכוונת.

בגרות שנייה שְׁעַת כּושֶׁר ייחודית

התבונה השנייה וה"בגרות שנייה", מושג אותו פיתח רפי פלג, הם מונחים המתארים את התהליך המוביל אותנו להבין שהפרישה היא הזדמנות לחקור ולחוות דרכים חדשות, לשנות את הפוקוס ולגלות רצונות, חלומות ותפיסת עתיד חדשה.

זהו שלב התבונה והמחשבה, שבו אפשר לשאול את עצמנו שאלות עמוקות ולשנות את הדרך שבה אנחנו רואים את עצמנו ואת העולם שמסביב.

הזדמנות לצמיחה אישית וחברתית

בעידן שלנו כאשר תוחלת החיים ארוכה, לפורש יש לפחות 3 עשורים לביטוי עצמי, כשהתחושות והחשיבות שלנו מסתכלות אחרת על החיים והתקופה שלפנינו, יש הזדמנות לצמיחה אישית וחברתית.

הפרישה מציבה מול הפורש שאלות חשובות, ואנחנו יכולים להתייחס אליהן דרך ההמשגה של ה"בגרות שנייה" ו הכוללת שינויים בתפיסה או התמקדות מחודשת. כאשר אנחנו מתבוננים בפרישה כהזדמנות לפרק חיים חדש, אפשר להביט על זה כזמן לחשוב, לגלות מחדש את ערכים, שאיפות ולשמור על תחושת יעילות וערך לחברה ולאדם.

חוויות חדשות ומשמעותיות בשלב זה בחיים

החשיבה האישית והחשיבה החיובית יכולות להביא למרחב של התמקדות ומשמעות בתהליך הפרישה, ולסייע בגילוי המשאבים והידע הנלמדים מקריירה הקודמת לשימוש בחיים הבאים. גישה כזו מסייעת לפורש לייצר צמיחה, יישומים חדשים וחוויות משמעותיות בשלב החיים החדש שהם נכנסים אליו.

לסיום, משהו אישי

ברמה האישית, במהלך 33 שנותיי כקופירייטר, יועץ שיווק ואסטרטגיה הענקתי שירותים ועבדתי עם לא מעט מנכלי"ם, סמנכלי"ם שפרשו בעשור האחרון ואני בקשר טוב עימם להלן 3 סיפורים מעוררי השראה:

  • מנכ"ל לשעבר בחברה שעסקה בשיווק, הפצה, בהשכלתו הנדסאי תעשיה וניהול שפרש לפני כ 8 שנים , בשנה הפרישה נרשם ולמד תואר בפילוסופיה  אותו סיים לפני שנתיים, להנאתו הוא גם נגר חובב בסדנא ביתית שפתח במחסן ביתו,  הוא אומר " אני מאושר בכל יום ואומר שפרישה היא לא קריירה חדשה, היא הגשמה והשראה חדשה לעצמך".
  • סמנכ"ל לשעבר בחברה בתחום המימון והפיננסים, בהשכלתו רואה חשבון וכלכלן שפרש לפני 7 שנים ובפרישה הוא מורה ל: מָתֵמָטִיקָה בחצי משרה בתיכון ובנוסף מתנדב בעמותה בתחום כלכלת המשפחה והוא אומר " פרישה עם תוכן ומערכות איזונים, היא כייף והנאה, ועם משולבים בה נדיבות ואחריות לזולת שלא כרוכה בציפייה לתמורה מסוימת זו מתנה לאדם".
  • סמנכלי"ת לשעבר שיווק ופרסום בחברות נדל"ן , שכיום בפנסיה מרכזת ומפיקה אירועים לגיל השלישי וגם מתנדבת בעמותה לילדים ונוער בסיכון עם סיכוי , אומרת "כייף לי לקום בבוקר, יש לי סדר יום, זמן לפעילויות, למשפחה, לנכדים, לעצמי, אני מביאה ערך וזה מעניק סיפוק אמיתי".

שתפו

יכול לעניין אותך גם