כשבכירות פורשת לפנסיה

מאת: ד"ר רפי לב

הפרישה לבכירים יו"ר, מנכ"ל, סמנכ"ל, קצין בכיר

“רק מי שיכול לראות את הבלתי נראה, מסוגל לעשות את הבלתי אפשרי”.פרנק ל. גיינס

א' היה מנהל בכיר מאוד באחת המערכות הביטחוניות, בתפקיד מרכזי ומשפיע בתוך הארגון ומחוצה לו. בשיחה עימו כשנה לאחר פרישתו הוא אמר:

אני זוכר את רגע הפרישה

"אני זוכר היטב את רגע הפרישה בעת סיום התפקיד ובעיקר את היום הראשון שאחרי. דממה!! אין טלפונים, אין את רצף העשייה ויש מעבר ממצב של תקשורת שוטפת עם גורמים בכירים למצב של שקט מוחלט. השאלה שעלתה ישר- מה אני הולך לעשות? מחפש את משרת הניהול הבכירה הבאה? רץ לפוליטיקה?"

היציאה מעמדת ניהול והובלה בכירה אל פרישה מהארגון , אינה עוד מעבר לתפקיד ניהולי אחר , הנבחן במושגים של  קידום , עלייה ביכולת ההשפעה הארגונית וכד', אלא בתחושה הראשונית של אובדן השפעה , "ירידה מנכסים" והליכה לפוזיציה "לא עסוקה" .

זה לא עוד מעבר תפקיד

שינוי זה כאמור אינו עוד מעבר תפקיד ולכן צריך להיבחן ולהיבנות באופן אחר. נדרש "חיווט מחדש" של תפיסות, עמדות ותוכנית פעולה!. כן!!ממש כך!!.

ה-  SWOT , חשיבה אסטרטגית ארגונית, בחינת יכולת השפעה והמיקום הבכיר בארגון, מפנים את מקומם ויוצרים צורך בצורת חשיבה אחרת וכלים מותאמים וחדשים.

נדרשת חשיבה חדשה אחרת המעמידה את הפורש הבכיר במרכז (כן רק אותו) ובוחנת דרכים חדשות למיצוי עצמי, תחושת רווחה וסיפוק, תחושת ערך ותרומה ועוד וליצירת מרחבים לפעילויות שנתפסו  כ"שוליות"  ופחות רלבנטיות מבחינת סדר העדיפויות בעת התפקיד הניהולי הבכיר אותו ביצע הפורש בעבר.

חמישה טיפים לפורשים בכירים

החשיבה האסטרטגית הארגונית  וקביעת התוכנית למימושה, משנה את פניה לחשיבה והערכות אישית של הפורש הממוקדת בכמה נושאים ותחומים:

  • מעבר מחשיבה ארגונית לחשיבה אישית.
  • עצירה לפסק זמן , תקופת מעבר ואתנחתא בה ממוקדת המחשבה בפחות עשייה ויותר בהסתכלות סביב ולמידה מאחרים.
  • הערכת נכסים אישית- הסתכלות לאחור ובחינה חיובית של נכסים שנצברו- אישיים, ניהוליים ,מקצועיים ואחרים.
  • מעבר מתפיסה ממוקדת באיתור הפוזיציה הניהולית הבאה לחשיבה "מפזרת השקעות בתחומי תעסוקה מגוונים פנאי, תחביבים, יזמות, משפחה ועוד.
  • "חולמים קדימה"- מתן האפשרות והלגיטימציה ליצירת תמונת עתיד של הגשמת חלומות, שתמיד רצינו לעשות ולא העזנו.. או לא היה זמן לזה.

כל מה שהוזכר כאן , יבנה על שני עוגנים חדשים של חשיבה מחדש:

  • "אני אדון לגורלי"- (מושג מרכזי בתפיסת הבגרות השנייה) השטיח האדום שאולי ציפינו שיוביל אותנו מהעמדה הבכירה בארגון ליום שאחרי הפרישה- כנראה לא יהיה!!.
  • תפיסה אחרת של "בכירות" במעבר לפרישה. תפיסה המבוססת על מדדים שונים להערכה כמו- תחושת ערך ,תרומה, הנאה מעיסוקים מגוונים, חשיבה גמישה במעבר בין תחומי עיסוק, פנאי חדש מעניין ואקטיבי ועוד.

זו תפיסה שמזמינה את הפורש הבכיר לנצל ולמקסם את יכולת ההובלה והמנהיגות  אותה צבר, להובלה אישית ומיטבית של מסלול חיים החדש ביום שאחרי הפרישה!!

תוחלת חיים של כ-25 שנה שמחכה לנו כבר אמרנו?

יו"ר, מנכ"ל, סמנכ"ל, קצין בכיר,
בואו לפגישה ויחד נלבן ונבנה את המסלול הזה!!
אדע לסייע לכם לשלב את היכולות והנכסים שצברתם בתפקידכם הניהולי עם תקופת חיים החדשה והמעניינת שמחכה לכם!!
אסייע בבניית תוכנית ייחודית הכוללת מפת דרכים ותוכנית פעולה.

אדע לסייע לכם לשלב את היכולת והנכסים שצברתם בתפקידכם הניהולי עם תקופת חיים החדשה והמעניינת שמחכה לכם!!

שתפו

יכול לעניין אותך גם